Amniyon Sıvısı Anormallikleri

Amniyon sıvısı, anne karnındaki bebeÄŸin ve eklerinin (plasenta ve zarlar) saÄŸlığının bir yansımasıdır. Anne rahmi, plasenta ve bebeÄŸin böbrek, cilt ve akciÄŸeri arasında dinamik bir denge ile üretilir ve tekrar emilir. Dolayısıyla, bu organların iÅŸlevleri amniyon sıvı miktarını etkileyebilmektedir.

Peki, amniyon sıvısı neden vardır? Amniyon sıvısı, darbe emici etkisi ile bebeÄŸin ve plasentanın basınç deÄŸiÅŸiklikleri, travma gibi dış etkenlere karşı korunması, bebeÄŸin kas, kemik ve akciÄŸer geliÅŸimi açısından desteklenmesi gibi hayati iÅŸlevlere sahip gebelik ürünüdür. Ayrıca, doÄŸum sırasında doÄŸal bir kayganlık saÄŸlayarak doÄŸumu kolaylaÅŸtırmaktadır.

Amniyon sıvısı azlığı (oligohidramniyoz), önceki paragrafta sayılan iÅŸlevlerin aksamasına ve bebeÄŸin hayati risklerine, ki burada en önemlisi anne karnında bebek kaybı olmak üzere, erken doÄŸum, doÄŸumdan sonra solunum ve enfeksiyon problemleri, çeÅŸitli sürelerle küvöze bağımlı kalma gibi saÄŸlık risklerini beraberinde getirmektedir. Plasentanın iÅŸlev bozukluÄŸu, bebeÄŸin böbreklerinin ve akciÄŸerinin yeterli sıvı üretememesi, farkına varılarak ya da varılmayarak annenin sularının gelmesi gibi sebeplerle amniyon sıvısı azlığı ortaya çıkabilmektedir. Belirgin bir tedavisi yoktur. Çok su (günde 3-4 litre) içerek amniyon sıvısının yerine geleceÄŸi tartışmalıdır, ancak yine de özellikle yaz aylarında günde 3 litre su tüketmek önerilmektedir. Amniyon sıvısı azlığı takibinde amaç, bebeÄŸi akciÄŸerlerinin dış ortamda sorunsuz çalışabilecek olgunluÄŸa, saÄŸlık dinamikleri bozulmadan taşıyabilmektir. Bu gebelik haftası, 37 gebelik haftası ve sonrasıdır. Ama, bazı zamanlar saÄŸlık dinamiklerinin alarm vermesi nedeniyle 37 gebelik haftası beklenememektedir. Takipte, doktorunuzun tavsiyelerine uymanız önerilir.

Amniyon sıvısı fazlalığı (polihidramniyoz), sıvının emilmesinde ve azaltılmasındaki bir aksaklıktan kaynaklanmaktadır. ÇoÄŸu durumda, altta yatan sebep bulunamamaktadır. Bilinen sebeplerden en sık olanları, gebelik diyabeti ve bebeÄŸin amniyon sıvısını yutmasındaki sorunlardır. BebeÄŸin sinir sistemindeki çeÅŸitli sorunlar, yemek borusu ve daha aÅŸağıdaki bir sindirim yolu tıkanıklıkları diÄŸer bilinen sorunlardır. Tanısal amaçlı detaylı ultrasonografik inceleme, polihidramniyoz hastalarına önerilmektedir.  Fakat, ultrasonografide organ iÅŸlev bozuklukları çoÄŸunlukla tanınamamaktadır. Anatomik bozukluklar büyük ölçüde tanınabilmektedir. Ayrıca, gebelik ÅŸekeri testi, bu hastalar için önemli bir tetkiktir. Çünkü, gebelik diyabeti olan hastaların takibi ayrıcalık arz etmektedir. Amniyon sıvısı fazlalığı da, azlığı gibi sorun oluÅŸturmaktadır. Basıncı fazla olan sıvı dolu bir balon gibi olan amniyon kesesi, erken doÄŸuma, suyun erkenden gelmesine, bebeÄŸin plasentasının erkenden ayrılmasına, fazla ağır kitle etkisi ile annenin hareket etmesinin zorlaÅŸmasına, rahat uyuyamamasına, akciÄŸer alanının basıya baÄŸlı azalmasına baÄŸlı solunum problemlerine yol açabilmektedir. Takipte, doktorunuzun tavsiyelerine uymanız önerilir.

DiÄŸer bir amniyon sıvısı sorunu da, amniyon sıvısının kalmadığı Anhidramniyoz durumudur. Amniyon kesesinin yırtılarak sıvının boÅŸalması nedeniyle olabildiÄŸi gibi, sıvının üretim azlığı nedeniyle geliÅŸebilmektedir. Anhidramniyoz durumunda, geliÅŸtiÄŸi gebelik haftasına göre çeÅŸitli klinik tablolar görülebilmektedir. Bu nedenle hastanın kliniÄŸi göz önünde bulundurularak takip ve tedavisi düzenlenmektedir. OluÅŸan tablonun sebebine göre sonuç beklentisi ve olguya yaklaşım deÄŸiÅŸebilmektedir. Bu konuda, doktorunuzun öneri ve yönlendirmesine uymanız önerilir.