Tekrarlayan Gebelik Kayıpları

Tekrarlayan gebelik kayıpları, uluslararası kuruluÅŸlar tarafından da tanımı halen tartışmalı olan bir konudur. Bir kuruluÅŸ iki ve üstü sayıda düÅŸük yapan kadınlara bu tanıyı koyarken, diÄŸer bir kuruluÅŸ üç ve üstü sayıda düÅŸük olmasıyla tanı konulmasını önermektedir.

Nedenleri ve Tedavisi:

1. Rahmin anatomik bozuklukları (Doğuştan veya sonradan oluşan)

DoÄŸuÅŸtan olan rahmin anatomik bozuklukları, anne karnındaki kız bebekte organ geliÅŸim sürecindeki hatalardan kaynaklanan durumlar olup, gebeliÄŸin tutunmasını, tutunmuÅŸ olan gebeliÄŸin ilerlemesini veya ilerlemiÅŸ gebeliÄŸin erken doÄŸumunu beraberinde getirebilmektedir. Bazı çeÅŸitleri, rahmin iç duvarındaki bebeÄŸin yuvalandığı ortamın uygun olmasına engel olabilmektedir. GeliÅŸimdeki yakınlık nedeniyle, bazı doÄŸuÅŸtan rahim anomalileri, böbrek ve idrar yolları anomalileriyle birlikte olabilmektedir. DoÄŸuÅŸtan rahim anomalileri, rahmin hiç geliÅŸmemesi ÅŸeklinde olabildiÄŸi gibi, çift rahim, çift boynuzlu (bikornu) rahim, tek boynuzlu (unikorn) rahim, orta hatta perde (septum), ÅŸekil bozukluÄŸu (küçük kalmış veya T ÅŸekilli rahim) ve rahim geliÅŸimi muntazam olsa da bebeÄŸin yuvalandığı iç duvarın geliÅŸmediÄŸi durumlar ÅŸeklinde örneklendirilebilir. Bu anomalilerin hepsi tekrarlayan gebelik kaybına yol açmayabilir. KiÅŸisel detay farklılıkları burada önem kazanmaktadır. Bu konuda doktorunuzun önerilerine uymanız gerekmektedir.

Sonradan oluÅŸan bozukluklar, çoÄŸunlukla rahim içi yapışıklıklar nedeniyle olur. GeçirilmiÅŸ rahim içi enfeksiyonlar, cerrahi müdahaleler (küretaj, myom alınması, sezaryen ve diÄŸer rahim operasyonları) rahim içi yapışıklık sebebi olabilmekle birlikte, kadının yaşının ve doÄŸum sayısının artmasıyla da bu durum artış gösterebilmektedir.

Sonradan oluÅŸan bozukluklara diÄŸer örnekler, myom ve polip gibi rahmin iyi huylu tümörleridir.

2. Bağışıklık sistemi bozuklukları

Bu durumlardan öne çıkan tablo, Antifosfolipid sendromudur. Bu sendrom, vücudun kendi hücre duvarlarındaki yapı taÅŸlarına karşı oluÅŸturduÄŸu antikorların, gebeliÄŸin devamını zorlaÅŸtırdığı, bebeÄŸin de dolaylı olarak etkilenip düÅŸük, erken doÄŸum, geliÅŸme geriliÄŸi, gebelik zehirlenmesi gibi durumlarla karşılaÅŸabildiÄŸi bağışıklık sistemi sorunu olarak tanımlanır. Tanı konulması için klinik ve laboratuvar kriterleri bulunmaktadır. Klinik kriterler, yukarıda belirtilen gebelik komplikasyonlarının belirli sayıda, belirli ÅŸartlarda geçirilmiÅŸ olmasından oluÅŸur. Laboratuvar kriterler ise, lupus antikoagulanı, anti-kardiyolipin IgM ve IgG, anti-beta-2-glikoprotein-1 IgM ve IgG antikorlarının birinin, kanda en az 12 hafta arayla iki kez tespit edilmesi ile olmaktadır. Bu hastalığa tanı konulup da tedavi baÅŸlanması zorluk arz etmektedir. Tedavisinde, düÅŸük doz Aspirin ve cilt altına enjekte edilebilen düÅŸük moleküler ağırlıklı heparin kullanılabilmektedir. Bu konuda doktorunuzdan gerekli destek ve bilgiyi alabilirsiniz.

3. Genetik bozukluklar

Ä°nsanın bazı genleri, ister anne babasından gelmiÅŸ olsun, ister sonradan deÄŸiÅŸikliÄŸe uÄŸramış olsun, rahmin iç duvarına embriyonun yerleÅŸimini engelleyebilmektedir. Down sendromu ve benzeri kromozom yapısına sahip embriyoların tutunma ve gebeliÄŸe devam etme olasılıkları, saÄŸlıklı genetik yapısı olanlara göre daha düÅŸüktür. Bazı genler de erken dönem embriyonun beslenmesini bozarak gebelik kaybına yol açabilmektedir. Ayrıca, translokasyon taşıyıcısı olan anne ve babanın, anormal kromozom yapılı bebek ve dolayısıyla düÅŸükle sonuçlanabilecek gebeliÄŸe sahip olma riskleri artmaktadır. Bu konular, gün geçtikçe bilimsel araÅŸtırmalarla daha iyi anlaşılmaya baÅŸlanmakta, tedavi umudu da böylelikle artmaktadır.

Yine bazı genler de, ister ebeveynlerinden gelmiÅŸ olsun, ister sonradan deÄŸiÅŸikliÄŸe uÄŸramış olsun, pıhtılaÅŸma sorunlarına yol açarak bebeÄŸi besleyen plasentanın damarlarında oluÅŸturduÄŸu pıhtılarla, bebeÄŸe giden kanı kesintiye uÄŸratabilmektedir. Bunlardan tedavi verilecek asıl önemli olanlar, Protrombin geni ve Faktör 5 Leiden geni mutasyonudur. Hangi durumlarda ve zamanlarda pıhtılaÅŸma önleyici tedavi baÅŸlanacağı konusunda, doktorunuzdan gerekli destek ve bilgiyi alabilirsiniz.

4. Hormon sistemi bozuklukları

Bu durumlara örnekler, kontrolsüz ÅŸeker hastalığı, tiroid bezi bozuklukları olarak sayılabilir. Åžeker hastalığının kontrolsüz olması, uzun dönemde damar duvarını bozabilmekte, bozduÄŸu damara göre deÄŸiÅŸebilen organ tutulumları yapabilmekte, kalp ve damar sistemi, sinir sistemi baÅŸta olmak üzere çeÅŸitli organ ve sistemlerde ciddi sorunlara yol açabilmektedir. Hormon sistemi bozukluklarının, mümkünse gebelik planı öncesi tetkik edilip tedavi edilmesi, gebelik kaybı olasılığını ciddi ölçüde azaltacaktır.